טיפול בעזרת כלבים

טיפול בעזרת כלבים

יש מגוון רחב של בעלי חיים באמצעותם ניתן לטפל בילדים, מבוגרים ואוכלוסיות נוספות. המטרה העיקרית היא לנצל את האינטראקציה עם בעלי חיים על מנת להסיר מחסומים ולאפשר תקשורת בינאישית ישירה. טיפול בעזרת כלבים מומלץ עבור אנשים עם הפרעות רגשיות, קשיי למידה, פיגור שכלי, מוגבלות פיזית ועוד. הטיפול משלב בין תחומי זואולוגיה, התנהגות בעלי חיים, וטרינריה וכמובן פסיכולוגיה, פסיכופתולוגיה, פסיכותרפיה ועבודה סוציאלית.

אלו בעלי החיים העיקריים המשמשים לטיפול רגשי:

  • כלבים וחתולים
  • סוסים
  • יונקים ימיים כמו דולפינים
  • ציפורים ובעלי כנף
  • זוחלים ולטאות
  • חיות משק (כבשים, פרות, עגלים ועוד)

יש עוד שורה ארוכה של חיות אותן ניתן לשלב בתהליכי טיפול בעזרת כלבים. הדבר החשוב הוא להטמיע תחושה של ביטחון אצל המטופל, להעלות את הערך העצמי ולגרום לו לשתף פעולה.

מדוע נבחרות חיות מסוימות לטיפול רגשי?

החיות הנבחרות לצורך טיפול מעודד הפעלה של חושים רבים ומגוונים. מטפל מקצועי יכול לבחור את החיה המתאימה למצבו של המטופל, תוך מתן דגש על החושים הבאים:

א. מגע – החיות המשמשות לטיפול רגשי מפעילות את רגש המגע. המטופל יכול לגעת בפרווה או בעור של לטאה, ללטף נוצות או ציפורניים של ציפור ועוד. למגע יש השפעה ישירה על תחושת המטופל ועל הדרך להשיג את מטרות הטיפול.

ב. מיקוד מבט – כמעט כל חיה הנמצאת במשק טיפולי מאפשרת מיקוד מבט ויצירת קשר עין. הקשר בין החיה לבין המטופל מחזק את מערכת היחסים ומעודדת השתתפות פעילה.

ג. שמיעה וריח – מטופלים הפוגשים בעלי חיים נחשפים לקולות וריחות חדשים. הם לומדים להבחין בין ציוץ ציפורים ונביחות, וחוש הריח שלהם מתחדד במהלך המפגש והשהות בטיפול.

ד. תקשורת – התקשורת היא חלק בלתי נפרד מהתהליך של טיפול בעזרת כלבים. תקשורת עם בעלי חיים כוללת בין היתר הבעה מילולית, מבטים, קשר עין-יד ועוד.

לסיכום, החיות המשמשות לטיפול רגשי נבחרות בקפידה כדי לעודד חושים מסוימים אצל המטופל. תהליך הטיפול מפוקח על ידי אנשי מקצוע והוא משיג תוצאות.

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.